Forventninger og stress i forbindelse med renovering og nybyggeri - Perfekt Projekt
At renovere eller bygge er mere mentalt krævende, end mange mennesker er klar over. Der er selvfølgelig mange forskellige faktorer, der tilsammen skaber en vellykket renovering, men den mentale del er en vigtig brik i puslespillet. Vores mål er at guide vores kunder til et perfekt projekt, hvor du realiserer din drøm! Med den holdning, at livet er rejsen og ikke målet, ønsker vi at gøre hele processen sjovere for dig. Med de rette forventninger kan det være lettere at styre renoveringsprocessen og måske endda lykkes at forebygge nogle af de mest almindelige udfordringer. Her ser vi nærmere på den følelsesmæssige del af en renovering for at dele vores erfaringer.
Uanset hvor organiseret man er, kan en renovering ikke undgå at være stressende. Selv en relativt enkel renovering af badeværelse eller køkken kan være mentalt krævende. Ved større renoveringer er det ikke ualmindeligt, at man havner i en situation, som man måske ikke ville være havnet i, hvis man fra starten havde vidst, hvad det ville føre til. Gæld, brudte ægteskaber og udbrændthed er alle uheldige konsekvenser af en renovering. Når man står midt i situationen, kan man føle sig håbløs, og det kan være svært at tale om det. I værste fald er stedet så negativt ladet med følelser, at man måske ikke engang har lyst til at bo der, når byggeriet er færdigt.

Få renoveringsprojekter holder sig inden for budget og tid
Hvis du følger med i programmer som House Dreams eller Grand Designs, ved du, at meget få renoveringsprojekter og nybyggerier overholder budgettet eller tiden. Hvorfor er det sådan? I løbet af de år, vi har arbejdet med renoveringer, har vi bemærket, at mange kunder ikke rigtig er klar over, hvad de er gået ind til. Tidsestimater er ofte baseret på, hvad du synes er rimeligt, og er ikke altid aftalt med håndværkerne. Budgettet kan være baseret på, hvor mange penge der er på kontoen, i stedet for et gennemtænkt budget. En rigtig klassiker er, når alt falder sammen på samme tid. Børn, hus, hund, karriere – alt skal ske på samme tid. Det er ikke underligt, at det er svært at få styr på sit liv, når man oven i købet skal renovere.

De rigtige forventninger er nøglen
Renovering kan være en følelsesmæssig rutsjebane. I begyndelsen af processen er der ofte store visioner og forventninger. Men efterhånden som renoveringen skrider frem, kan man blive både beslutningstræt og udmattet, især hvis man har besluttet sig for at udføre en stor del af arbejdet og projektledelsen selv. Byggeri og renovering er kompliceret, og hvis du ikke er klar over, hvad du går ind til, kan du få lidt af et chok under renoveringen. Og når projektet først er i gang, er det svært at bakke ud. En vigtig nøgle til vellykkede renoveringer er at styre forventningerne, før projektet starter.

Tips til de forskellige faser af renoveringsprocessen

Her fortæller vi, hvad du kan forvente, og hvad du skal tænke på og tage stilling til før og under en renoverings- eller byggeproces. Vi deler også vores bedste tips til de forskellige faser. I bedste fald kan vi måske få dig til at genoverveje nogle beslutninger af hensyn til dit eget helbred.
Hvis du har spørgsmål om forventninger, stress eller det mentale aspekt af renoveringsprocessen, så spørg os.så spørg os!
Budget
For de fleste mennesker er penge det vigtigste redskab til at opnå deres drømmebolig. For mange er det også den største stressfaktor. Når den ene udgiftspost efter den anden går ud over budgettet, kan det føles håbløst. Baseret på de utallige renoveringer, vi har gennemført, og også hundredvis af afsnit af Grand Design og House Dreams, er konklusionen, at budgettet ofte er sat nogenlunde sådan her:
“Vi har X antal penge at lægge til side, hvilket er meget, så det må være nok, ikke?”
Et gennemtænkt budget er afgørende for en vellykket renovering uden pengestress. Men overraskende få mennesker tager sig tid til at lave et realistisk og detaljeret budget. I stedet tager mange udgangspunkt i en arkitekttegning med et par gengivelser og en facadetegning uden at kende de nøjagtige materialer, der skal bruges. Derefter indhenter man tilbud fra byggefirmaer på de store elementer, men overser mange små ting. Nogle indhenter ikke engang tilbud fra flere byggefirmaer og tænker: “X antal millioner er mange penge, så det må være nok? Lad os gøre det!” Byggefirmaerne prissætter til gengæld ofte ud fra gæt og skøn, da de ikke kender den nøjagtige udførelse.
Vores erfaring er, at mange arkitekter er mere visionære og kreative og ikke overvejer, om designet kan lade sig gøre inden for dit budget. Det kan føre til, at din vision ikke bliver fuldt ud realiseret i sidste ende, da konsekvensen er, at du er nødt til at fravælge og/eller overskride budgettet, hvilket kan medføre både stress og skuffelse. Vi ser dette som en fiasko, vores tilgang er at være realistiske, og at vores projekter skal være gennemførlige for vores kunder.
Nogle arkitekter tilbyder faktisk detaljerede tegninger, men mange kunder afviser dem, fordi det er en meget større udgift end at designe selve huset. El-tegninger med lysdesign er meget tidskrævende, hvis man vil levere på et højt niveau. Fast inventar kræver stor viden, og det samme gør løst inventar som sofaer, tæpper og gardiner. Det er forskellige ekspertiseområder, og det er de færreste, der er gode til det hele.
Nogle mennesker tror, at de kan spare penge ved at udføre noget af renoveringsarbejdet selv eller få hjælp af familie eller venner – en beslutning, som mange faktisk fortryder bagefter. I stedet sparer man ofte tid og energi ved at hyre en professionel og får et bedre slutresultat.

Vores bedste tips til budgetlægning
Ansæt en arkitekt og indretningsarkitekt eller et større bureau, der dækker flere ekspertiseområder. En anden mulighed er at arbejde med en totalentreprenør, der har en holistisk og designmæssig tilgang. De vil hjælpe dig med at sætte alle brikkerne sammen. Så er det en god idé at finde et firma, der arbejder med stedbyggede løsninger og kan levere designekspertise i planlægningsfasen, hvilket kan spare på arkitektomkostningerne.
Afsæt mellem 5-30% i budgettet til uforudsete omkostninger. Beløbet afhænger af erfaring og kompleksitet. Hvis du har en uerfaren bygherre og et komplekst byggeri, kan du få brug for helt op til 30 % til uforudsete udgifter. Vi budgetterer normalt med 10 % til uforudsete udgifter i vores projekter.
God planlægning og visualisering koster mere i starten, men du tjener det ind igen ved at undgå ændringer og tilføjelser. Når du ved, hvad du bygger, og hvilke materialer der skal bruges, får du også en mere præcis pris. Det er også meget nemmere for et byggefirma at give et præcist tilbud, hvis de kender alle detaljerne. Frem for alt betyder god planlægning, at man undgår ændringer og ventetid på materialer. Forsinkelser koster penge.
Hvad vi kan gøre for at hjælpe
- Ved at bruge realistiske visualiseringer kan du som kunde få en forståelse af, hvordan materialerne ser ud, før huset bygges. Derefter udarbejder vi præcise tegninger og materialelister. Endelig kan du som kunde få tilbud. Kort sagt udarbejder vi et detaljeret forespørgselsdokument, før renoveringen går i gang.
Tidsplan
I årenes løb er vi blevet overraskede over, hvor mange tidsplaner der faktisk er urealistiske. Nogle gange er tidsplanen ikke engang aftalt med de håndværkere, der skal udføre arbejdet. Nogle gange giver håndværkerne et “bedste bud”, fordi kunden ikke ved præcis, hvad der skal gøres og hvordan.
Vores bedste tips til skemalægning
- Find en entreprenør, der tager det overordnede ansvar – tidsstyring er en kunst i sig selv og kræver erfaring.
Udarbejd en håndværkerkontrakt med angivelse af det antal uger, der skal bruges til at udføre arbejdet.
Hvad Stiligt kan hjælpe med
- Hvis du som kunde skal være projektleder, har vi skabeloner til tidsplaner, som du kan bruge til at udarbejde en tidsplan sammen med håndværkerne.

Indkvartering
Nogle bliver i deres hjem under en renovering, andre flytter ind hos venner og familie. Andre slår sig ned i en campingvogn. Svigerforældre og partnere bliver hurtigt mindet om, at selv om de elsker hinanden, har de det måske bedre på afstand.
Vores bedste tips til indkvartering
- Vi råder alle kunder, der udfører en større renovering, til at budgettere med midlertidig indkvartering. Det er meget stressende at bo på byggepladsen, ligesom det er stressende at sove på jobbet. Man kan aldrig rigtig slukke. Undersøg fra starten, om du kan forlænge din kontrakt, hvis du har brug for mere tid. Der er få ting, der er værre end følelsen af måske at blive hjemløs.
- Det er en stor fordel at bo tæt på byggepladsen, især hvis du som bygherre selv har påtaget dig en projektlederrolle.

Forhold
De fleste har hørt udtrykket “hvis man stadig er sammen efter en renovering, kan man klare alt”. Mens mange af grundene til, at en renovering kan belaste et forhold, er indlysende, er der også nogle aspekter, som ikke altid er så tydelige.
Noget, der kan blive meget tydeligt undervejs, er, at parterne har helt forskellige mål for en renovering. Mens den ene part brænder for design, går den anden måske mere op i funktion. Den ene part elsker måske at bygge, mens den anden bare vil bo behageligt. Det kan også være, at begge parter er lige engagerede og interesserede, men har forskellig smag og præferencer, hvilket kan være stressende og skabe gnidninger, hvis begge ønsker at have ansvaret.
Hvis den ene part er interesseret i processen og involveret i alle detaljer, kan det skabe en følelse af, at den anden part er fuldstændig uinteresseret, hvilket også kan skabe irritation og gnidninger. En af parterne kan føle, at renoveringen overtager deres liv og ikke er indsatsen værd.
Så hvordan passer du på dit parforhold under en renoveringsproces?
Vores bedste tips om parforhold
- Tag dig tid til at sætte dig ned og diskutere forventninger og mål, FØR projektet starter. Har vi de samme forventninger og mål? Hvad gør vi, når vi tænker og føler forskelligt? Gennem kommunikation og aktiv lytning kan I finde en måde at respektere hinanden på og opbygge en fælles tilgang til beslutningstagning. Det vil øge chancerne for at undgå unødvendige konflikter.
- Skab klare ansvarsområder. Hvem er ansvarlig for hvad? Kan vi have forskellige områder at tage stilling til som et mandat? Hvad er vores roller?

Søvn
Renoveringsprocessen fører ofte til mangel på søvn. Man er som en zombie på arbejde og har ingen energi eller lyst til social kontakt eller socialt samvær. Det er nemt at nedprioritere søvnen, men søvn er fundamentet for vores sundhed og noget af det vigtigste at prioritere for at have det så godt som muligt under processen og frem for alt for at lande “på den anden side” af renoveringen med både glæde og energi.
Vores bedste tips om søvn
- Husk, at livet går videre, selv under en renovering eller et nybyggeri. Stræb efter at finde balance under rejsen til dit drømmehus, og kom i mål med et godt helbred.

Familie og venner
Hobbyer, motion og fritid
De forskellige faser i renoveringsprocessen - fra idé til indflytning
Renoveringsprocessen er selvfølgelig forskellig fra projekt til projekt, men den følger som regel disse forskellige faser. Her kan du se, hvordan de forskellige faser normalt ser ud, og hvad du kan forvente.
Idé – Der er mange forskellige grunde til at renovere eller bygge nyt. Men når der først er truffet en beslutning om det, opstår der en vis spænding. Ofte relateret til børn, som enten er ved at “flytte ind”, eller som er på vej ud for at “prøve deres egne vinger”.
Grunden/huset/lejligheden – Denne proces kan vare i årevis. Utallige fremvisninger og frustrerende budrunder, hvor drømmehuset bliver solgt langt over udbudsprisen. Overvejelserne om, hvorvidt man skal renovere et ældre hus (og som regel det, som unge familier har råd til), købe et nyt færdigbygget hus eller købe en grund og begynde at bygge sit eget, kan vare længe. Hvad vil vi, hvor meget tid har vi, og hvad har vi råd til?
Arkitekt/boligselskab – Det kan tage lang tid, nogle gange måneder eller endda år.
Byggetilladelser/planlægning – Med stadig skrappere regler inden for byggekontrol kan drømme hurtigt gå i vasken. Det kan handle om naboer, som får en dårligere udsigt eller indsigt, og som derfor klager. En anden klassiker er, at man køber en ejerlejlighed, hvor man gerne vil rive vægge ned og ændre på planløsningen, men både frygt og bekvemmelighed i foreningen kan nogle gange sætte en stopper for det. Eller planerne kan blive stoppet af, at det ikke kunne lade sig gøre rent bygningsmæssigt.
Byggefirmaer – Mange er klar over, at det byggefirma, de hyrer, kan hjælpe eller hæmme processen. Her søger man højt og lavt mellem husbyggere og totalentreprenører i forskellige firmaer. Det kan tage måneder. Man vil have tid til at sammenligne tilbud og prøve at forstå, hvad der er inkluderet – og hvad der ikke er.
Byggestart – Euforien er total, nu sker der endelig noget!
Grundarbejde/nedrivning – Afhængigt af grundens/ejendommens beskaffenhed kan der være mange overraskelser i denne fase. Jordarbejde udføres sjældent til en fast pris. Nedrivning af gamle huse og lejligheder kan hurtigt føre til dyre overraskelser.
Opbygning af rammer/vægge – Dette er en spændende del af processen, som ofte er relativt smertefri og hurtig med nutidens byggeteknikker. Det er her, du begynder at indånde morgenluften og se dig selv i huset.
At starte fra bunden – Hvis du ikke har haft en klar plan fra starten, bliver det hurtigt tydeligt i denne fase. Strømmen af beslutninger, der skal træffes, helst i går, skyller ind over dig. Der er hundredvis af punkter, der skal besluttes, før du lukker væggene.
Lukning af vægge – Det er her, man virkelig begynder at se slutresultatet. På dette tidspunkt kan man også se eventuelle fejlplaceringer. Hvis du ikke har været involveret, vil det være dyrt at ændre.
Overfladelag – Nu skal alt det synlige være på plads. Gulve, farver, køkken og så videre. Der er stadig mange beslutninger, der skal træffes. Det går op for mange, hvor meget energi processen har taget, og man mærker, hvor træt man er.
At flytte ind – Færdig eller halvt færdig. Glad eller udmattet eller noget midt imellem….
Haven – Desværre er bunden af kisten som regel tom, når det drejer sig om haven. Hvis der er penge tilbage, bliver det som regel ordnet efter flytningen.